Návyky naše každodenné

Návyky- či už sú dobré, alebo zlé, v podstate tvoria celý náš život. Preto najlepšia vec, akú pre seba môžete urobiť je zamyslieť sa nad svojimi návykmi. Prevládajú tie pozitívne, alebo skôr zlozvyky? Ktoré návyky vám do života prinášajú šťastie a hojnosť? Ktoré vám naopak kradnú energiu a robia vám zo života peklo na zemi?

Písal sa koniec roku 2014, a ja ako 21 ročný mladík som si stále viac uvedomoval silu návykov. Preto som sa dal do štúdia. Čítal som knihy od rôznych odborníkov, majstrov, duchovných guruov, študoval som mnohé duchovno vyspelé kultúry a všetci sa zhodovali v jednom. Všetko je to o pozornosti. Naša pozornosť nie je nič iné ako smerovanie našej energie. Kam smerujeme našu pozornosť, to posilňujeme.

Zaujímavý myšlienkový koncept som si osvojil z knihy Štyri dohody (Don Miguel Ruiz). Toltécka kultúra hovorí o takzvaných dohodách (nečakane:). Na uzavretie dohody je potrebné určité množstvo energie (pozornosti). Dobrým príkladom je napríklad novoročné predsavzatie. Predsavzatia sú vlastne dohody medzi nami samými. Veľa ľudí si predsavzalo, že v novom roku začne pravidelne cvičiť. Návštevníci fitness centier si to určite intenzívne všímajú. Teda hlavne do konca Januára, pretože mnoho ľudí nevloží do tejto dohody dostatočné množstvo energie a časom z nej upustí, alebo svoju pozornosť trieštia na mnoho dohôd naraz. Presne preto príliš obšírne a nekonkrétne predsavzatia typu: Začnem žiť zdravšie väčšinou neustoja. Preto pravidlom číslo 1 je smerovať pozornosť vždy iba na 1 dohodu či konkrétny návyk až kým  sa úplne nezautomatizuje. Tento návyk či dohoda sa tak stáva našou súčasťou.

Opačným prípadom sú zlozvyky, teda negatívne návyky, ktoré nám poskytujú chvíľkový pocit šťastia no pri tom nám vo viacerých smeroch škodia. Pamätajte, že žiadny zlozvyk nejde len tak zrušiť. Môžme ho iba zameniť za iný návyk. Preto napríklad abstinujúci fajčiari často siahajú po sladkom.

Ako hovoria toltékovia, rozdiel medzi pozitívnou a negatívnou dohodou je v tom, že kým tá negatívna nám energiu berie, pozitívna dohoda nás ňou dobíja. Preto ľudia, ktorí majú mnoho pozitívnych návykov sú šťastnejší a prekypujú životnou energiou na rozdiel od tých, u ktorých prevládajú zlozvyky nad pozitívnymi návykmi. Pozitívne návyky sú totiž také, ktoré nám prospievajú dlhodobo.

A ktoré pozitívne návyky sú tie naj pre mňa? Som si vedomý toho, že neexistuje dobré a zlé. To, čo je dobré a čo je zlé si určujeme sami podľa vlastného svedomia a vedomia. Preto moje návyky ukazujem len ako inšpiráciu.

Meditácia – Vedomé žitie

1131688192_89359e8d8d_o

Týmto návykom to u mňa všetko začalo. Niekde v hĺbke som cítil, že uponáhľaný život, ktorý vedie väčšina ľudí z môjho okolia nejak nie je pre mňa. Vždy som rád robil veci pomaly, sústredene a hlavne až do konca. A už vôbec mi nešlo robiť viac vecí naraz. Myslím, že potrebu robiť veci čo nás bavia naplno a z chuti má v sebe každý. Rovnako ako nechuť k veciam, ktoré nás nebavia.

Možno sa pýtate, aký to má súvis meditáciou. Ten stav mysle, ktorý zažívate keď robíte činnosť, ktorá vás baví a vy nevnímate okolie ani čas, to je meditácia. Ako malí sme v meditácii strávili množstvo času. Vtedy sme ešte v sebe nemali naočkované pravidlá, povinnosti ani žiadne obmedzenia a žili sme iba v prítomnosti. Z Oshovej knihy meditačných techník som sa dočítal jednu veľkú múdrosť. A to že vždy, keď žijete v prítomnom okamžiku ste v meditácii. Meditácia totiž vôbec nie je o tom, byť vážny a bez pohnutia sedieť v tureckom sede. Pri meditácii môžete tancovať, spievať, behať, môžte robiť hocičo, pri čom zabudnete na váhu času ktorá nás núti hnať sa za splnením všetkých úloh v diári.

No a práve preto je meditácia tou prvou vecou, čo urobím po tom ako sa ráno zobudím. Aspoň na 20 minút si sadnem a nevnímam nič iné ako svoj dych a nevnímam prúd myšlienok v mojej mysli. Proste vypnem, iba som. Tu a teraz.

Otužovanie – Opustenie komfortnej zóny

maxresdefault

To, že skutočný život začína keď prekročíte svoju zónu komfortu je jasné každému , kto už aspoň raz v živote prekročil svoje hranice. Či už v športe, práci alebo v živote, posúvanie hraníc je základ nášho rastu. Otužovanie je jedným zo spôsobom ako posúva svoje fyzické a mentálne hranice. Preto sa každý deň otužujem. Ideálne ráno alebo po tréningu zaradím studenú sprchu alebo ľadový kúpeľ a v zime aspoň raz do týždňa absolvujem kúpanie vonku s ostatnými ľadovými medveďmi spod Zobora.

Tvorba – si živí, môžeš tvoriť

Pymonenko artist at work

Hovorí sa, že znudený človek konzumuje a ten šťastný tvorí. Či je to tak, usúďte každý sám. Za seba hovorím, že to platí 100 %. Preto tvorím každý deň. Takže buď tvor, alebo buď netvor. zhodni sa sám, či si chceš zaradiť medzi konzumentov alebo vedomých producentov. Len mysli na to, že nech už tvoríš v akomkoľvek obore, tvor zodpovedne pretože tým ovplyvňuješ svoje okolie viac, ako si myslíš.

Pohyb – najzdravšia závislosť

mahler43abig

Nepoznám lepší spôsob ako potlačiť únavu a pohodlnosť ako pohyb. Pohyb je liek a nič iné nedokáže rozvrátiť ľudské zdravie ako jeho nedostatok. Okrem dobrej fyzickej kondície má pohyb obrovský vplyv aj na našu myseľ. Náš mozog je na pohybe doslova závislý. Svedčí o tom vylučovanie endorfínov, tzv. hormónov šťastia počas tréningu. Tie ovplyvňujú nie len našu náladu ale aj množstvo biochemických procesov v našom tele. Bez pohybu by sme skrátka nemohli žiť. Preto rozvíjam svoj pohybový potenciál každý deň. Najlepšie ráno alebo doobeda, pretože nepoznám lepšiu kombináciu na nakopnutie do nového dňa ako pohyb a studenú sprchu. Nezabudnite však, že pohybom posilňujeme naše telo aj ducha a v žiadnom prípade nie naše ego.

Autosugescia – život si tvoríš myšlienkami

Sugescia je proces, pri ktorom sa dostávame do hlbších sfér nášho vedomia (podvedomie), ktoré sú nadradené všetkým vedomím rozumovým činnostiam nášho mozgu. Pri tomto procese si vkladáme do podvedomia rôzne myšlienky, pocity a názory, na základe ktorých sa rozhodujeme a konáme. Vždy, keď si myslíme, že sa rozhodujeme rozumom, nie našim emocionálnym ja, v skutočnosti to tak nie je. Vzorec ľudského rozhodovania je totiž úplne iný, ako si väčšina ľudí myslí a vyzerá nejak takto:

  1. Myšlienka
  2. Emócia
  3. Rozhodnutie
  4. Čin

To znamená, že ľudia sa odjakživa rozhodujú na základe predchádzajúcich skúseností, respektíve na základe emócií, ktoré sa im s nimi asociujú (preto si rozhodnutia iných ľudí nikdy neberiem osobne). Urob si z autosugescie návyk číslo 1 a ži seba-vedome. Vnímaj, rozpoznávaj a nahrádzaj svoje negatívne emócie a myšlienky tými pozitívnymi a zistíš, že všetko je v hlave.

A nezabúdajte, že na osvojenie akéhokoľvek pozitívneho návyku či zrušenie zlozvyku nepotrebujete pevnú vôľu. Ak ste si dostatočne vedomí pozitív daného návyku, máte chuť a motiváciu si ho osvojiť a jednoducho ho robíte s radosťou a nie pre to, že viete že by ste mali, je jasné, že si ho osvojíte veľmi rýchlo a bez námahy. Čím je väčšia nechuť k tomuto návyku, tým viac energie budete musieť vynaložiť na to, aby ste sa prinútili ho vykonať. Preto sa netrápte nad tým, že sa vám nepodarilo vydržať pri nejakom návyku dosť dlho. Osvojíte si ho vtedy, keď naň budete dostatočne zrelí. Nemusíte nič siliť.

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na požadované pole