Aj vaše nohy volajú o pomoc! Pasívne behanie vs barefoot

Dnešné výdobytky vedy a techniky nám v mnohom uľahčujú a spríjemňujú život. Treba si však priznať, že nás robia o niečo pohodlnejšími a lenivejšími. Inak to nie je ani pri našej každodennej, ba až banálnej činnosti akou je chôdza. Chodíme čim ďalej menej, o tom niet pochýb. No zamysleli ste sa už niekedy aj nad tým, ako chodíme alebo beháme? Vďaka najnovším Adidasom, Airmaxom či Asic-som určite veľmi komfortne. Čo na to ale Vaše chodidlá? Prospieva im takéto hýčkanie?

Jorg-Badura-08a-Barefoot-Running

Naše nohy boli po milióny rokov zaťažované a testované obrovskými prejdenými vzdialenosťami a behmi na dlhé vzdialenosti či šprintami, často na boso, či len s minimálnou prírodnou “obuvou”. Na to sú naše nohy prispôsobené. Sú na to stavané. Naše chodidlá sú tak dokonalé, že jednoducho nepotrebujú ďalšie pomocné barličky vo forme vzduchových vankúšikov, ani gélových podložiek. Chodenie alebo beh na boso – “barefoot”  je pre naše držanie tela a zdravie našich členkov, kolien, bedier a bedrovej chrbtici absolútne prirodzené a nevyhnutné. Beh na boso alebo len s barefoot obuvou nás núti dopadať prirodzene na prednú časť chodidiel a na odraz zo zeme využívame silu lýtok a prstov. Takýto spôsob behu udržuje svaly našich chodidiel stále aktívne, čo je potrebné na udržanie ich plnej funkčnosti. Pri behu na boso alebo s barefoot obuvou teda dopadáme na špičku nohy, nie na päty, ako je to u bežnej bežeckej obuvi či obyčajnej vychádzkovej obuvi, čo má za následok výrazné odľahčenie tlaku pôsobiaceho hlavne na členky, kolenné a bedrové kĺby a bedrovú chrbticu. To je presne pohyb, kde dochádza k tlmeniu nárazu. Prirodzene a efektívne. Je to pre to, že takéto topánky, okrem klasickej bežeckej obuvi nemajú žiaden sklon podrážky (drop), teda špička nohy je v rovnakej výške ako päta. Ďalším pozitívnym aspektom, pre ktorý sa oplatí behať cez špičku je spevňovanie pozdĺžnej klemby nohy. A ešte jedna vec. Cítite často pri behu bolesť v píšťalách? Niet divu, pretože behom s dopadom na päty (takzvaný pasívny beh) neprimerane zdvíhame špičky, čo má za následok preťaženie holenných svalov, ale aj dlhý a krátky lýtkový sval.

 

Ak svaly chodidla a klemby nohy dlhodobo izolujete od práce svojimi pohodlnými teniskami, jednoducho ochabnú a vy si vytvoríte zlé pohybové návyky, o ktorých možno ani neviete. V takomto prípade je potrebné jednoducho a doslova, znovu sa naučiť behať. Určite sa teraz nájdu medzi Vami odvážlivci, ktorý ihneď objednajú z internetu minimalistickú alebo barefoot obuv a bez nácviku – šup ho na atletický štadión. No aj tu existujú pravidlá. Akási postupnosť, ktorú je dobré dodržať. Najprv nácvik techniky, potom pomalé a primerané zvyšovanie záťaže. Určite by ste nechceli svoje lýtkové svaly, svaly klemby či členkové svaly preťažiť na toľko, že sa týždeň nevyhrabete z postele. Ideálne bude, ak začnete barefoot najprv chodiť, až potom zľahka behať.

Mimochodom, je mi jasné, že táto téma je u nás ešte stále diskutabilná a stále sa medzi nami nájdu vyznávači behu s turbo modernými bežeckými teniskami s dopadom päty na mäkučké vankúšiky, Ale. Otázka na Vás: videli ste už šprintéra/ futbalistu/ hocijakého iného rýchleho bežca dopadajúceho na pätu? Ja nie. Iste taký sú. Ale sú to presne tí jednotlivci, ktorý prechádzajú cez cieľovú čiaru medzi poslednými. Určite medzi nimi nebudú rekordmani z Keňe či Etiópie. Dopadom na pätu totiž strácame aj rýchlosť. To je spôsobené väčším rozsahom pohybu “pasívneho behu”.

P.S. Chcem spomenúť aj druhú stránku mince a spomenúť aj prípad pomalého, “vychádzkového” behu (5-6km/h), ktorý tvorí akýsi prechod medzi chôdzou a behom. Príde mi zvláštne, až komické na silu sa snažiť “hopkať” na špičky pri takomto pomalom tempe. Je dôležité vedieť intuitívne vystihnúť, kedy ešte používať na dopad päty, a kedy špičky tak, aby to bolo pre nohy prirodzené.

P.S. 2 A mimochodom, poznáte ten príjemný pocit keď bežíte bosí v lete po tráve a nohami ste spojení s matkou Zemou? Neviem ako vám, ale mne komfort žiadnych tenisiek na svete nenahradia tento úžasný pocit.

barefoot_walking

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na požadované pole