Nootropiká: Buďte chytrí, využite “chytré drogy”.

Patríte aj vy medzi nadšencov, ktorí s skúšajú rôzne biohacky, ktoré dokážu zlepšovať naše kognitívne vlastnosti, sústredenie, pamäť či náladu?
Takže praktizujete čiastočné hladovanie, profitujete z ketózy, začínate ráno studenou sprchou a kŕmite svoj mozog MCT tukmi?
Je to fajn, pretože to o váš vypovedá, že nechcete premárniť prirodzený potenciál, ale naopak, chcete ho využiť naplno. Jednou z možností, akou je to možné docieliť sú aj nootropiká. Tieto chytré drogy (nieee, nelakajte sa, nechcem vás učiť uhládzať čiarky) majú bohatú tradíciu v starovekých kultúrach.

Čo sú to tie chytré drogy?

Aby som nekomplikoval a nezahmlieval, jednoducho povedané sú to funkčné jedlá, hlavne rastlinného pôvodu a výťažky z nich. Môžeme ich nájsť v čisto prírodnej forme ako čaje, vývary, tinktúry a extrakty, no zaraďujú sa sem aj synteticky vyrobené látky predávané väčšinou vo forme tabliet. Tie nás však budú zaujímať menej, hlavne kvôli vyššiemu riziku známych aj neznámych vedľajších účinkov prameniacich z ich syntetického pôvodu. Tie prírodné sú naopak preverené starovekými kultúrami. Nootropiká, ak sú správne použité, zlepšujú pamäťové schopnosti, zlepšujú odolnosť voči stresu, pozitívne vplývajú na pozornosť a koncentráciu, zlepšujú kognitívne funkcie či dokonca dokážu značne vyhrotiť vaše vôľové vlastnosti. Netreba zabúdať ani na ochranu mozgu. Množstvo rastlín svojimi účinkami dokážu zlepšovať prietok krvi do mozgu. A tu to začína byť celkom zaujímavé. Toto všetko totiž vieme dosiahnuť bez syntetických liekov.

 

História

Ajurvédska medicína využívala Bakopu drobnolistú z čeľade skorocelovité na potláčanie úzkosti, zvyšovanie intelektu a riešenie problémov s pamäťou (1).
Tiež Indický ženšen – Ashwaganda, ktorej antioxidačný účinok som spomínal v minulých článkoch je známa pre jej široké spektrum účinkov. Zvyšovaním bunkovej imunity zvyšuje odolnosť organizmu, tiež chráni bunky proti voľným radikálom, bol dokázaný anabolický efekt na myšiach, má protizápalový účinok, zvyšuje koncentráciu neurotransmiteru GABA, priaznivo ovplyvňuje zdravie mitochondrii – našich bunkových elektrární, a veľa ďalšieho (2).

Tradičná čínska medicína využíva rastliny s nootropickými účinkami už po tisícky rokov a používajú sa dodnes. Ba čo viac, tieto recepty na fyzickú i mentálnu efektivitu sa dostali až do západnej kultúry, keď makléri na Wall street, objavili ich benefity v trochu pohodlnejšej, modernejšej, kapsulovej forme s výťažkami účinných látok z Ázijského ženšenu, Ginko biloby či rastliny zvanej Polygala. Niet divu, prečo sa doplnky na báze Ginka stali jednými z najpredávanejších doplnkov v Európe a USA vôbec. Z viac ako štyridsiatich komponentov, ktoré nájdeme v listoch tejto rastliny  spomeniem dva hlavné:

  • Flavonoidy – rastlinné antioxidanty ktoré chránia nervy, srdcovú svalovinu, cievy, očné sietnice a iné mäkké tkanivá (3).
  • Terpenoidy – napomáhajú zlepšovať krvný prietok tým, že znižujú lepivosť krvných doštičiek (3). Dobré výsledky sa ukázali vo výskumoch na ľuďoch s mozgovou nedostatočnosťou (spôsobená slabým prítokom krvi do mozgu).

ayurveda1.143200216_std

Tie najlepšie prírodné nootropiká

Ešte pred tým, ako začnem vynášať do neba tieto rastlinky plné účinných látok, je namieste aby som spomenul, že v ich účinkoch zohráva značnú úlohu naša individualita. Momentálny stav a rozpoloženie nášho organizmu ovplyvňuje ich účinok. Pridávam teda popis účinkov a spôsob využitia dvoch rastliniek, ktoré sa osvedčili mne osobne. Nezabudnite, že podľa Ajurvédskej medicíny je ideálne bylinky užívať spolu pre ich synergický efekt. Tiež je dôležité dodať, že účinné látky týchto rastlín sú rozpustné v tukoch, takže na dosiahnutie účinkov ich potrebujeme prijímať s jedlom, alebo ako v Ajurvédskej medicíne – s Ghee maslom, či obyčajným maslom. Alebo siahnite po MCT či kokosovom oleji.

Bakopa drobnollistá – Brahmi

Plazivá rastlina, ktorej sa darí v močaristých pôdach s malými, tučnými listami používaná v Ajurvédskej medicíne. A teraz info pre všetkých bylinkárov a botanikov – dá sa pestovať aj doma v závesných kvetináčoch.

a404bf6c8ab35d1bdabf1f64143f1c1b

Účinky

Ešte pred tým, ako si popíšeme jednotlivé účinky Bakopy, je dôležité spomenúť jednu vec. Niektoré výskumy totiž ukazujú sľubné pozitívne účinky na pamäť a kognitívne vlastnosti, kým iné to vyvracajú. Rozdiel medzi nimi je v dĺžke podávania rastliny. Pri výskumoch trvajúcich 4-6 týždňov neboli zaznamenané takmer žiadne pozitívne účinky, pri výskumoch trvajúcich 8-12 týždňov sa pozitívny účinok na myseľ človeka jednoznačne potvrdil (4).

  • Ukázalo sa že Bakopa zlepšuje pamäť, a to zefektívnením prenosu nervových vzruchov. Výskumy naznačujú, že podporuje tvorbu dendritov – nervových výbežkov ktoré sa nachádzajú na všetkých nervových bunkách, a práve im nervové bunky vďačia za prenos informácií. A to práve v častiach mozgu, ktoré sú zodpovedné za našu pamäť – v bazolaterálnej amygdale a hipokampe (5)(6)(7)(8).
  • Výskumy zaznamenali zlepšenie uchovávania informácií do dlhodobej pamäte a ich zápis (9).
  • Zvyšuje hladinu serotonínu, tzv. hormónu šťastia v hypokampe a tiež jeho prenášača SERT.
  • Pôsobí ako adaptogén a pomáha telu lepšie sa vyrovnať so stresom. Napríklad zabraňuje znižovaniu hladiny dopamínu a serotonínu pri chronickom strese (10).
  • neuroprotektívne účinky (11)

Dávkovanie

Tu máme na výber dve možnosti. Bakopu môžeme užívať ako prášok z lisov či extrakt v kapsuliach.

Pri prvej možnosti potrebujete na dosiahnutie ideálneho množstva baskoidov užiť 750 – 1500 mg prášku.

Ak sa rozhodnete pre pohodlnejšiu – kapsulovú formu, denná dávka je 300mg pri 55 percentnom obsahu baskoidov.

 

Indický ženšen – Ashwagandha

Jedna z TOP Ajurvédskych bylín, čo sa týka účinku na mentálnu výkonnosť. V medicíne sa využíva koreň, v ktorom sa nachádza množstvo účinných látok. Z nich majú najväčší význam alkaloidy, steroidné laktóny (withanolidy, withaferíny) a saponíny a železo. Najväčším plusom je, že zabíja ”dve muchy jednou ranou”, pretože priaznivo ovplyvňuje kvalitu spánku, no pritom nemá utlmujúce účinky. Práve naopak, stimuluje nervový systém. Pozor, na spozorovanie pozitívnych účinkov je potrené dlhodobé užívanie (aspoň 12 týždňov).

Ashwagandha

Účinky

  • Pôsobí protizápalovo – napríklad výskumy na myšiach ukázali významné zníženie α2-glykoproteinu (bielkovina indukujúca zápal) v krvnom sére pri podávaní extraktu z koreňa Ashwagandy (12).
  • Protistresový účinok (12).
  • Hemopoetický efekt – zlepšenie krvotvorby sa pripisuje vlastnosti Ashwagandhy urýchľovať delenie kmeňových buniek (12).
  • Ukludňujúce a antideresívne účinky -alkaloidy obsiahnuté v Ashwagande potláčajú miernu depresiu.
  • Celková relaxácia svalov vďaka obsiahnutým alkaloidom.
  • Zlepšenie pamäte a kognitívnych schopností (13).

Dávkovanie

Ashwagandu môžeme užívať buď ako prášok z koreňa alebo ako odvar. V oboch prípadoch ale odporúčam suplementáciu cyklovať spôsobom mesiac užívania – týždeň pauza.

V prípade, že sa rozhodnete pre odvar, jedna dávka by mala obsahovať 1-2 gramy sušeného koreňa, ktorý povaríme 15 minút a ďalších 10 minút necháme lúhovať. Za deň si pripravíme 1-2 takéto odvary.

Sušený prášok je preto bezpochyby pohodlnejšou formou. Tu sa odporúča denná konzumácia 3-4 gramov prášku zo sušeného koreňa. 1x denne.

 

 

P.S. Ak bol pre vás článok prínosom, nezabudnite, zanechať lajk na facebooku. A to z čisto pragmatického dôvodu. Pomôžete tak aj svojmu okoliu, aby našli prístup k týmto informáciam.

 

Komentáre

    Pridať komentár

    * Nezabudnite na požadované pole