Čím viac cukru zješ, tým skôr zostarneš.

Nie, nezbláznil som sa. Dôvod, prečo stále častejšie rozprávam a píšem o cukre ako faktore vzniku civilizačných ochorení a predčasného starnutia je ukrytý v nedostatočnom povedomí ľudí. Je naozaj fascinujúce, ako dlho v spoločnosti pretrváva dogma o správnosti hypersacharidovej potravy a obmedzovaní jediného esenciálneho zdroja dôležitých mikronutrientov – živočíšnych produktov. V tomto článku zájdem až tak ďaleko, že právom obviním sacharidy ako hlavných spúšťačov procesov starnutia – glykácie.

wrinkled-face

AGE častice a mechanizmus starnutia

Produkty pokročilej glykácie – Advanced Glycation End Products (AGE) vznikajú neenzymatickou glykáciou alebo glyoxidáciou bielkovín a peptidov pomaly počas starnutia. Inak povedané, v procese glykácie nastáva tvorba väzby medzi molekulou bielkoviny a molekulou glukózy. Tým vzniká deformovaná, nefunkčná štruktúra, navonok sa prejavujúca, ako vráska na čele, skôrnatené cievy, zlyhávajúci zrak v pomerne mladom veku, či predčasne “opotrebované” životne dôležité orgány. Na rozdiel od glyoxidácie, pri glykácii tento proces nie je riadený enzýmami, je nekontrolovaný, náhodný a pre naše telo kritický a nežiadúci.

 

Riešenie je jednoduché

Toľko mechanizmus vzniku AGE častíc. Ako ale obmedziť ich vznik a chrániť sa tak pred neúmerne rýchlym starnutím? Z výskumov vyplýva, že chronická
hyperglykémia vedie k zrýchleniu tvorby konečných produktov pokročilej glykácie (AGE) (1). Teda čím viac vystavujeme naše telo vysokým hladinám glukózy v krvi, tým viac AGE častíc sa v našom tele vytvorí a tým rýchlejšie starneme. Pochopiteľne, jediným rozumným riešením je riešenie príčiny neúmerne rýchleho starnutia namiesto prekrývania jeho dôsledkov, teda natieranie tváre špeciálnymi krémikmi, či dopovanie sa antioxidantmi z výživových doplnkov. A spomaliť tvorbu AGE častíc a teda aj starnutie samotné sa dá jediným spôsobom – nahradiť sacharidy, ako hlavný hlavý zdroj energie v modernej strave jediným prirodzeným zdrojom pre naše telo – tukmi.

 

Dookola omilelané Výhody metabolizmu tukov

V procese spracovania tukov na získavanie energie sa nevytvárajú žiadne AGE častice. Možno preto napríklad Inuiti, či rôzne nomádske kmene ako Masajovia v Keni, ktorých strava pozostáva najmä zo živočíšnych tukov a bielkovín a takmer žiadnej múky či ovocia, vyzerajú tak mlado aj v starobe, možno preto nepoznajú srdcovo cievne ochorenia.

pic-2007-2

Pár zaujímavých viet na koniec

Z najnovších pozorovaní mnohých odborníkov vyplýva, že je oveľa potrebnejšie dbať na tvorbu AGE častíc priamo v našom tele, ako na tie, ktoré prijímame zvonka – potravou. Jedným z častých dôvodov, prečo ľudia prechádzajú na vegetariánsku stravu je domienka, že spomalia starnutie, no pri tom si neuvedomujú (lepšie povedané, nikto ich neupozorní na túto skutočnosť), že základ vegetariánskej stravy – ovocie je jednou z najefektívnejších potravín z hľadiska tvorby AGE častíc. To je zapríčinené vysokým obsahom fruktózy, ktorá je 10x efektívnejšia v tvorbe AGE častíc, ako glukóza.(2,3) Oproti tomu je obsah AGE častíc priamo obsiahnutých v prepečenom stejku absolútne zanedbateľný. To je aj príčinou, prečo ľudia, ktorý jedia príliš mnoho ovocia a takmer žiadne mäso, majú oveľa vyššiu koncentráciu AGE častíc v tele, ako tí, ktorý jedia mäso a len málo ovocia.

 

Literatúra:
1. Kawasaki S, Hasegawa O, Satoh S, Saito T, Ishio H, Fukushima H, Kato S, Yamashita H, Terauchi Y, Sekihara H. Development
and progression of retinopahty after inpatient management of diabetes. Internalmedicime 2006; 45: 1267–1271.
2. http://inhumanexperiment.blogspot.sk/…/sugar-and-ages-fruct…
3. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16583308

Komentáre

  • Maximaliujte svoj testosterón! | www.milosbedetrener.sk 09.10.2015 18:30

    […] citlivosťou na glukózu, aj tí so značne zníženou toleranciou (prediabetes). Rafinovaný cukor je tiež jedným z hlavných vinníkov zápalu v […]

Pridať komentár

* Nezabudnite na požadované pole